2/1-13

Hej alla! Tydligen har jag återuppstått från de döda;) Tappade totalt bort lusten att blogga men ska väl försöka komma igång igen nu lite smått:) 
 
Herregud kan ju inte summera allt sm hänt sen sist jag blogga, men jag kan ju iaf berätta att ett beslut om att Dalex ska kastreras är taget....:/ Det är blandade känslor kan jag säga.. När jag skaffade Dalex så såg planen lite annorlunda ut, jag hade planer på ett eget hus med stall med ca 2-4 boxar Där Dalex och någon/några mer valacker skulle stå ev någon inackordering meeeeeeen som vi alla vet så blir inte alltid livet som man tänkt sig... Det blev iaf inget eget stall utan jag står ju kvar i prästgårdsstallet på obestämd tid. Och eftersom det är 4 killar (Dalex, Dinant, Jack och Irco Ming) i stallet och resten ston alltså ca 13 st eller något sådant och olika folk som hanterar Dalex dagligen ( ut/insläpp) så känns det väl bäst om han blir valack för att han ska må så bra som han bara kan.. 
 
Just nu mår han nog mindre bra vill jag säga:( Dalex står tyvärr själv i en hagen nu utan någon kompis att busa med, anledningen till det vet jag inte riktigt.. Eller ja han bet söder täcket på förra hagkompisen så som ville inte ha hononm i samma hage, men nu låter det som om dom kan tänka sig att släppa över sin häst igen när Dalex bli kastrerad.. Jättebra tycker jag men jag tror nte han kommer sluta busa/bita på täcken för att han är valack, men som sagt bara han får en hagkompis så blir jag nöjd!!!!!! 
 
Som ni kan förestella er så är Dalex ganska odräglig nu iom att han står själv i en hage och inte har någon att unghästbusa med, plus att han har inte gjort jättemkt sen all snö och is kom. Dom flesta i stallet har fått en väldigt negativ syn på Dalex pga att han reser sig och krånglar när man leder till och från hagen. 
 
Jag kan förstå att man blir osäker och rädd när han börjar hålla på, mna är inte så kaxig när det flyger hovar i luften och Dalex har ett stenhårt psyke och när då ledaren blir osäker eller rädd så tar han över direkt! Dalex tycker nämligen själv att han är det som är störst bäst och vackrast i alla lägen! Det gäller att man är ännu större och vackrare och bättre än Dalex när man hanterar honom, då ger han sig rätt fort. Sen får man ju inte glömma att han bara är 1 år och 8 månader och att han testar sina gränser gång på gång. Det gäller ju att man som ledare berättar och visar honom vart gränsen är nådd. 
 
Klart jag som ägare till Dalex blir så less när man varje dag får höra av folk att min häst inte har någon som helst respekt för människor, han är ett monster och att folk vägrar leda honom utan det får jag åka upp och göra själv, fast jag etalar rätt saftig stallhyra för att få den servicen. Sen tycker jag det är helt ok att folkk gärna vill att jag går med dom ett par gånger när dom leder Dalex för att dom vill ha tips och råd hur man ska göra men att folk vägrar för att han är ett "monster" som inte har respekt för människor då lackar jag ur! OM man tror att Dalex ska förväntas gå lika lungt och sansat som en 20 åring (som förövrigt kan bete sig illa dom med) så har man nog missat var unghäst handlar om... Dom har sina perioder under en uppväxt precis som barn och man måste hela tiden påminna om gränserna, men tillslut kommer gränserna att stadga sig även hos Dalex. Han vet vad som förväntas av honom närm an leder honom för det har vi jobbat med sen han var 6 månader men som sagt så testas det heeeeela tiden! Och får an någon person ur balans i dennes ledarskap och han lyckas "ta över" så är det klart han försöker med nästa igen.. Det är väl det som är negativt att stå i ett stort kollektivstall med en unghäst eller överhuvudtaget men just nu har jag inget val, det är gångavstånd från mitt hem till stallet ( har ej bil nu).
 
Jaja det som spelar någon roll är iaf att JAG älskar min häst och älskar hans personlighet och hyss och bus och glimt i ögat! Dalex har en stor respekt för mig och jag respekterar honom som individ fast inom gränserna;) Just nu håller vi på med att befästa tömkörningens alla regler, vilket går bra. Dalex accepterar mycket och lär sig så otroligt fort (på gott och ont). 
 
Ja nu vt jag inte hur rörigt dehär inlägget blev men kände att jag behövde få spy ur mig lite och kanske få lite medhåll, känner att jag är lite i underläge i stallet nu förrtiden faktiskt;) 
 
 
En mycket ung Dalex, hur kan man kalla en sånhär sötnos för monster va;)

Kommentarer
Postat av: Pucko

Tråkigt när det blir sådär... :(
Har väl lite samma problem med Ammolite, hon har väldigt lätt för att ta över, stark i psyket och vill mer än gärna testa allt som går. Men allting handlar ju om ledarskap och att hästen ska ha respekt för människan... Och det där måste ju varje person jobba med, hjälper ju inte om bara du gör något. Trist också att du betalar så mycket och ändå får göra halva jobbet själv :(

2013-01-03 @ 16:25:28
URL: http://livetmedpucko.nu
Postat av: Emily

Kul att du är igång och bloggar igen och jag känner SÅ väl igen det där om hingstar och unghästar. Och allting blir alltid 7 resor värre för att det råkar vara en hingst omman får tro alla andra. Hade säkert inte varit samma liv om han var valack eller sto...

Stå på dig nu och vi kanske kan hitta en plats åt dig här hemma, när jag fått ordning på allting!

Kram

Svar: Ja det vore otroligt då det verkar som att det kommer bli lite stökigare här med tiden...:S
teamdalex.blogg.se

2013-01-12 @ 23:29:43
URL: http://gandalf268.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0